Конспекти уроків

☺☺Урок –екскурсія.  



Вступна частина

Протягом тижня-двох учні за допомогою підручників фізики та електронних ресурсів мають проглянути теми: «Атмосферний тиск», «Дифузія», розділ «Динаміка», «Термодинаміка», «Оптика». Урок підсумковий, парний, потребує значної підготовки. Перед уроком з учнями проводять інструктаж по техніці безпеки, повідомляють про форму одягу, відповідне взуття.

Компетентності в завданнях до уроку:

1.     Екологічна грамотність. Під час уроку встановити основні екологічні проблеми місцевості, ступінь забруднення території лісу та водойм. Випустити відповідно інформаційну стінгазету, подати інформацію на сайт селища.

2. Інформаційно–цифрова грамотність. За допомогою працівників лісового господарства встановити  та порівняти площі вирубок та лісорозсадника.

3.    Природничі компетентності. Підготувати короткий звіт – опис природних явищ, які спостерігали учні під час екскурсії. 

 Тема уроку: Фізика і природа.

Тип уроку:   Урок –екскурсія.

 Мета уроку: Показати взаємний звязок явищ у природі. Узагальнити знання з тем навчального матеріалу, розвивати вміння застосовувати знання в практичній діяльності. Виховувати дбайливе ставлення до природи; розуміння себе як особистості, господаря на своїй землі; любов до свого краю, батьківщини.

Методи урок: Наочно - ілюстративна бесіда.

Слово вчителя.

Люби природу не як символ                                                                   

Душі своєї,

Люби природу не для себе,

Люби для неї.

Вона — це мати. Будь же сином,

Багато таємниць лісу розгадали вчені, але не всі. Пропоную вам стати дослідниками.  Навіть невеличке відкриття може стати початком великих розгадок Природи.

Ранок.  Вночі йшов невеликий дощ. Ми його слідів вже не помітили. Але погляньте на ставок. Що ви бачите? Туман. Чому? Що це за явище?

(Прилегле до води повітря має нижчу температуру ніж вода. Тому крапельки води, випаровуючись зависають над водою у вигляді туману) 

        


 
Зайдемо в ліс.  Тут свіжо й волого. Чому?

(Верхівки дерев заважають проникненню прямого сонячного проміння та сповільнюють процес випаровування вологи.)

 Я пропоную проблемне запитання: Чи може зявитися волога без дощу?

(Так. Ввечері і вночі при зниженій температурі волога виділяється з повітря в вигляді крапельок і відкладається на поверхні рослин. Це роса.)

Поясніть прислів̓ я: « коси коса, поки роса». Коли легше косити:вранці, чи ввечері?

(Вранішня роса збільшує масу трави та її інертність. Тому косар застосовує меншу силу.)

Високі стебла загородили нашу стежку. Як їх скосити без коси?

(Ударити швидко й сильно поперек стебла палкою,час взаємодії буде малий. Стебло не встигне відхилитися і переломиться.)

А якщо сильно натиснути на стебло?

(Внаслідок великого часу взаємодії стебло відхилиться.)

         Ось і галявина.  Відпочинемо. Ви чуєте аромат квітів та трав? Яке це фізичне явище?

(Явище дифузії.)  


Чуєте як гуде джміль? Як він гуде?

(Коли джміль летить, він змахує крилами 200 раз в секунду. З такою ж частотою коливається повітря. Це звук.)

А ось і комарик. Ви чуєте? Він не гуде, а пищить.

(Комар робить 600 рухів крильми за секунду. Більша частота взаємодії з повітрям – тональність звуку вища.)

  Давайте проведемо конкурс прислівїв з висловами про природні явища

Велике дерево дає більше тіні, ніж плоду.   Велика хмара, то малий дощ.        Не кожна хмара приносить дощ.   Скільки хмара не стоятиме, а зсунеться. Від одного удару дерево не падає.  Дерево гнеться, доки молоде. Вітер ламає найбільше дерево. Дерево шанують, як добре родить, а чоловіка, як добре радить.  Травнева роса коням краща вівса. Не бий бобра, бо не матимеш добра. Як багато пташок, то й не буде комашок. Як у лісі кликнете, так і відгукнеться. Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи.

  Йдемо далі. Подивіться як під нашими ногами згинається трава. Огляньтеся назад… Трава піднялася.

(Трава має силу пружності.)

  Перепона! Неглибокий рів. Як його легше перестрибнути? З розбігу, чи з місця? Краще з розбігу!

Так. (Коли ви розбіглись – тіло набуває початкової швидкості. Це надає тілу прискорення.)

Ми вже відійшли від дерев на 100 м. Гукнемо лісу: «До побачення!».

Ліс відповів… Це ехо. 

(Звук відбивається від лісу, як перепони.  Щоб почути ехо, необхідно знаходитися від дерев на відстані 80-100 м.)

   Піднімаємося на горб. З нього ви побачите лісове озерце.


Чуєте як квакають жаби? Жаба на суші дихає легенями, а в воді – шкірою. Допомагає їй дихати явище дифузії.  Мабуть в озерці є риба.  Підійдіть ближче. Чи легко вдержати рибку?

(Ні. Рибка мокра. Це зменшує силу тертя.)

Киньте в воду камінець. Бачите, що сталося. На поверхні зявилися хвильки. Киньте на хвильку листочок. Куди він буде рухатися?

Подивіться уважно. Листочок коливається на місці.

( Хвилі – це коливання частинок води, які переміщуються вверх – вниз. Тому листок знаходиться на місці.)

Опустіть в воду палку. Який вона має вигляд? Частини палки змістилися. (Це явище заломлення світла при переході з одного середовища в інше. Ви любите купатися?

Дно будь якої водойми здається піднятим на третю частину глибини внаслідок заломлення сонячних променів. Тому потрібно бути обережним, коли купаєтесь в незнайомій місцевості.

Ми підходили до озера по настилу. Був дощ. І утворилося болітце. Хтось зверху накидав гілок і трави.  Навіщо?

(Щоб збільшити площу опори і зменшити наш тиск на поверхню.)

 Підсумки уроку:  Які закони фізики ви повторили?

 Чи потрібно вивчати фізику?  Для чого?

 Домашнє завдання. Поясніть:

Як дихає в воді жаба.

Чим відрізняється дерево в лісі від дерев біля вашого дому? В якого центр мас вище?

Чому вода в водоймі знизу холодніша?

Де легше підняти тіло: в воді, чи на суші? Яка сила нам допомагає?

Знайдіть та запишіть закон заломлення.

Як за допомогою секундоміра знайти швидкість течії річки?

Подумайте над задачею. Один гектар лісу очищає 18 млн. м кубічних повітря. І поглинає стільки вуглекислого газу, скільки за цей час видихає 200 чоловік. Яку кількість повітря очищатиме одне дерево, якщо на гектар припадає 4 000 дерев.?

R.S. Кидаємо «смайлики» на телефон вчителя.   

Яке чудове наше село, яка мальовнича місцевість.  Стомлені,але веселі. Співаємо пісень. Йдемо додому.

 

Урок: Коливальний контур 

https://drive.google.com/open?id=1epSxDD3Pz3PGOe3nOFjeImJSjU4c0iQP

Урок: Аксіоми стереометрії

Презентація до відкритого уроку "Комп'ютерні  віруси"

Урок присвячено захисникам Вітчизни:Геометрія. Тема уроку: Кут між прямими і площиною.https://drive.google.com/drive/folders/131yaJoVda3VX1wSlWjJOBVUaKQNociad?usp=sharing

Тема уроку: Трансформатори.

Мета уроку: Ознайомити учнів з застосуванням трансформатора, будовою трансформатора, використанням при передачі електроенергії до споживача.
Тип уроку: Комбінований.
Методи уроку: Проблемно-демонстраційний, пояснювально-ілюстративний.

Хід уроку

I.Організаційний момент. Учні в групах: сильніші-слабші.
II.Повторення матеріалу. Корекція опорних знань

Тести.

Як називається явище виникнення електричного струму в замкнутому контурі при зміні магнітного потоку через контур?
А. Електростатична індукція. Б. Явище намагнічування. В. Сила Ампера. Г. Сила Лоренца. Д. Електроліз. Е. Електромагнітна індукція.
 Хто відкрив явище електромагнітної індукції?
А. X. Ерстед. Б. Ш. Кулон. В. А. Вольта. Г. А. Ампер. Д. М. Фарадей. Е. Д. Максвелл
Яким з наведених нижче виразів визначається ЕРС індукції в замкнутому контурі?
A. Б. В. Г. Д.
Як називається одиниця вимірювання магнітного потоку?
А. Тесла. Б. Вебер. В. Гаусс. Г. Фарад. Д. Генрі.
Що означає наступне твердження: ЕРС індукції в замкнутому контурі пропорційна швидкості зміни магнітного потоку через поверхню, обмежену контуром?
А. Закон електромагнітної індукції. Б. Правило Ленца. В. Закон Ома для повного кола. Г. Явище самоіндукції. Д. Закон електролізу.

III.Мотивація навчальної діяльності.
Проблема уроку: Як зменшити втрати електроенергії в електромережах при передачі до споживача?
Від чого залежить кількість теплоти, що виділяється в проводах електромереж?  Нагадаємо закон Джоуля-Ленца Q=I2R t. З закону слідує, що кількість теплоти  квадратично пропорційна силі струму. Виникає запитання: Як можна зменшити силу струму?
Актуалізація опорних знань. Дайте назву фізичному явищу, що виникає при проведенні дослідів.
Дослід1. Обладнання: котушка з обмоткою, гальванометр, магніт, зєднувальні проводи.
Дослід2. Обладнання: акумулятор, штатив, котушка з обмоткою, магніт, ключ.
Відповідь: Це явище електромагнітної індукції.
Запитання: Яка фізична величина змінюється внаслідок виникнення явища електромагнітної індукції? Відповідь: Сила струму.

IV.Основна частина. Повідомлення теми уроку:  Чи існує пристрій, що дозволяє на основі явища електромагнітної індукції змінювати силу струму? Так. Цей пристрій називають –трансформатор.(Учням демонструють модель трансформатора.) Використовуємо презентацію.
 Учні записують тему уроку: Трансформатори.
 Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.
1.Означення терміну (в перекладі з латинської).
Трансформа́тор (від лат. transformo — перетворювати)  пристрій для перетворення параметрів напруг і струмів.
2.Означення пристрою.
Трансформатор — статичний електромагнітний пристрій, що має дві або більше індуктивно зв'язані обмотки і призначений для перетворення за допомогою електромагнітної індукції однієї  напруги,або сили змінного струму в напругу,або силу змінного струму необхідного значення.
3.Будова трансформатора. Найпростіший трансформатор складається з обмоток на спільному осерді. Одна з обмоток під'єднана до джерела змінного струму. Ця обмотка називається первинною. Інша обмотка, вторинна, служить джерелом струму для навантаження.
4.Основні характеристики трансформатора.
5.Принцип роботи.
Створений струмом у первинній обмотці змінний магнітний потік викликає появу е.р.с. у вторинній обмотці, оскільки обидві обмотки мають спільне осердя. Співвідношення е.р.с. у вторинній обмотці й напруги на первинній залежить від кількості витків у обох обмотках. Змінне магнітне поле в осерді породжує змінне вихрове електричне поле, яке викликає додаткові вихрові струми, що теж призводять до нагрівання. Для зменшення цих струмів, осердя виготовляють із тонких пластинок, оскільки втрати, пов'язані зі струмами, обернено квадратично залежать від товщини матеріалу.Трансформатори широко застосовуються в лініях електропередач, в розподільних та побутових пристроях. При високій напрузі й малій силі струму передача електроенергії відбувається з меншими втратами. Тому лінії електропередач є високовольтними. Водночас побутові й промислові машини вимагають великої сили струму й малої напруги, тому перед споживанням електроенергія перетворюється в низьковольтну. Коефіцієнт корисної дії сучасних трансформаторів, особливо підвищеної потужності, високий і досягає значень 95%.
6. Типи трансформаторів. Згідно застосування існують силові, вимірювальні, автотрансформатори.

V. Закріплення вивченого матеріалу. Узагальнення і систематизація знань.
а) Дати відповідь на запитання:
´ Яке основне використання трансформатора;
´ Який прилад використовують для перетворення змінного струму та напруги: А. генератор; Б. трансформатор; В. вольтметр.
´ Що таке коефіцієнт трансформації;
´ Ви придбали прилад розрахований на напругу110В, а в мережі напруга 220В. З яким коефіцієнтом трансформації потрібно підключити до мережі трансформатор щоб прилад не згорів;
´ Чому ККД трансформатора вищий, ніж у електродвигуна;
´ Чи може трансформатор змінювати напругу постійного струму


б) Самостійна робота. (Вивішую формули на магнітній дошці.) Учні працюють в групах (сильніші-слабші). Розвязані задачі відтворюють на дошці.

в) Якісні задачі.

А. Чи може трансформатор: а)  мати одну первинну обмотку і кілька вторинних; в) підвищувати напругу одночасно зі збільшенням сили змінного струму?
Б. Як зміниться вихідна напруга трансформатора із підвищенням у k раз магнітної проникності осердя?
В. Що трапиться з трансформатором, розрахованим на напругу первинного кола 220 В, якщо: а) ввімкнути його в джерело постійної напруги такого самого значення; б) внаслідок пошкодження ізоляції замикається хоч один виток?
 Г. Чому гуде трансформатор, увімкнений в коло змінного струму?
Д. Чим пояснити, що ККД трансформаторів вищий ніж у найбільш вдалих конструкцій електродвигунів? 
Е. Як вплине на роботу трансформатора, якщо виготовити із срібла дроти обмоток із золотих листочків – осердя?

VI. Підсумки уроку.
Оцінювання роботи по групах
Прізвище. імя
активність
точність
підсумок
1





´ Домашнє завдання.
´ Тема: Трансформатори. Закон Ома для повного кола.
´ Задача. Трансформатор з коефіцієнтом трансформації k=10 знижує напругу з 10000 В до 800 В. У вторинну обмотку йде струм силою І2=2А. Визначте опір вторинної обмотки. Втратами енергії знехтувати



презентація. трансформаториhttps://drive.google.com/open?id=1i4vLLvMfg_d6saHXajUtl0AICjx60BPS




Тема уроку: Закон Кулона. Розвязування задач.

Мета: Формувати навики розв’язування задач з теми і закріпити набуті знання з’ясувати рівень освітньої компетенції
Завдання уроку:
Розвиваючі – розвиток логічного мислення
Виховні- розвиток вміння працювати в групі, виховання самостійності і відповідальності.
Тип уроку: Набуття практичних вмінь і навичок.
Метод уроку: Групова робота.
Методичне забезпечення: Підручники, комп᾽ютери.
Методичне обґрунтування:
Вправи, які навчають дітей формувати й висловлювати власні думки, слухати інших та приймати рішення на основі раціональних роздумів, допомагають у навчанні
 демократичного способу мислення. Поділ зроблено на попередньому занятті.
Хід уроку
I.Вивчення і повторення формул.
Основна умова розвязування учнями задач з фізики – осмислення формул, розуміння фізичних законів, знання фізичних величин, виведення розмірності. Тому на початку уроку проводжу повторення формул, необхідних для задач. Проектую на екран по черзі формули.
     Повторюємо:
1.Позначення фізичних величину формулі;
2.Одиниці вимірювань.
3. Гра «Знайди формулу». Повторення і закріплення в пам᾽яті учнів формул.
Вивішую на дошці формули серед яких є листок з формулою закону Кулона: F = k∙ q1∙q2/ r².
Завдання: 1.Що означають літери в формулах?
2.Як знайти фізичні величини з формули? Коментувати відповідь.
II.Основна частина.
Учні сідають до комп᾽ютерів. На екран виведено п᾽ять завдань різної складності. Учні працюють в групах. Це розвиває відповідальність, ініціативність, колективізм,

1.     На відстані 5см дві частинки, що мають однакові за величиною заряди, притягуються в повітрі одна до одної з силою 20мН. Визначте заряди частинок.
2.     Заряд 0,1 мкКл знаходиться в електричному полі в точці з напруженістю 5Н/Кл. Яка сила діє на заряд?
3.     На якій відстані знаходяться у маслі (ε=2,5) два однакові електричні заряди, якщо вони взаємодіють між собою з такою ж силою, з якою взаємодіють у вакуумі на відстані 30см?
4.     Напруженість однорідного електричного поля 6000Н/Кл і напрямлена вертикально вгору. Визначте масу порошинки, яка перебуває у рівновазі у цьому полі, якщо заряд порошинки 1,6*10-11 Кл.
5.     Між зарядами +6,4*10-6  і  -6,4*10-6 Кл відстань – 12см. Визначте напрям і величину напруженості поля в точці, віддаленій на 8см від обох зарядів.


Складові уроку
Час (хв)
Методи діяльності вчителя
Результати роботи
Психологічне налаштування.
1
Обговорення епіграфу уроку.
Налаштування учнів на результат уроку.
Розминка
2
Гра «Знайди мене»
Підготовка до розвязування задач.
Актуалізація опорних знань
3
Коментоване повторення формул.
Повторення вивченого, осмислення формул.
Мотивація навчальної діяльності.
3
Повідомлення мети й теми уроку, правил роботи в групах.
Мотивація роботи учнів на занятті.
Основна частина. Розвязування задач.
25
Робота в групах
Формування навичок розвязування задач, навиків роботи в групах.
Осмислення обєктивних знань.
6
Оцінка роботи в групах.
Розвиток логічного мислення, корекція хибних знань.




Підсумки уроку
3
Гра «Мікрофон»
Оцінювання роботи групи, виявлення основних недоліків.
Домашнє завдання
2
Творче завдання
Розвиток ініціативи, інтересу до навчання, самостійності.
Підсумок уроку Гра «Мікрофон» Представники груп висловлюють свої думки про роботу всіх команд.  Підводять підсумки уроку, досягнення мети уроку.
Домашнє завдання. Написати реферат «Використання статичної електрики в житті


Урок:  Коливальний контур 
https://drive.google.com/open?id=1epSxDD3Pz3PGOe3nOFjeImJSjU4c0iQP
 
Урок: Аксіоми стереометрії

Презентація до відкритого уроку "Комп'ютерні  віруси"










++++++++++++

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Геометрія.Завдання до уроків. Тема уроку Бічна поверхня конуса 1. До витяжної труби діаметром 0, 4 м потрібно зробити ковпак у вигляді кон...